Smarte, strukturerte prosesser sikrer at du får utnyttet systemet for alt det er verdt, nå og i fremtiden.
 
Det er store gevinster for organisasjonen ved å implementere en PIM-løsning. Likevel opplever mange organisasjoner det som krevende, noen ganger overveldende, og er usikre på hvor de skal begynne.

Prosessen stiller ofte krav til omorganisering, ny kunnskap og nye roller. Det er derfor viktig med støtte fra en erfaren partner, og å legge en god og gjennomførbar plan.

Faktisk er prosessene for å implementere og bruke PIM enda viktigere enn systemet du velger. I denne artikkelen vil du få gode råd til optimal bruk av PIM, samt vår oppskrift på å få hele prosjektet opp og i gang.

Men først:

Topplinjen – Slik støtter PIM deg i kundereisen

  • Bli funnet i Google: Detaljert produktdata har stor effekt på SEO (søkemotoroptimalisering), og gjør at du dukker opp høyt i resultatlisten på Google. Slik finner kunder deg, selv om de aldri har hørt om bedriften din før.
  • Lettere å navigere: Når kundene først er inne i nettbutikken din, er produktdata helt essensielt for at de skal finne fram gjennom internt søk.
  • Inspirasjon til kjøp: Ved å inkludere kundehistorier, bilder og god informasjon om produktene, er det lettere å trigge potensielle kunder til å kjøpe.
  • Trygghet for konvertering: Det er stor konkurranse innen e-handel, og detaljert produktinformasjon skaper tillit til deg som leverandør og trygghet for at man har riktig produkt i handlekurven. Mer fornøyde kunder gir bedre omdømme.

  • Større ettermarked: PIM lar deg legge ved installasjons- og brukermanualer, og støtter etterbestilling av reservedeler og gjenkjøp. Slik blir det enkelt å skape et langvarig kundeforhold.

Bunnlinje og operative fordeler

  • Økt produktivitet: Et godt strukturert PIM-system med støtte for god arbeidsflyt effektiviserer arbeidet med produktinformasjon drastisk. I tillegg bidrar god produktinformasjon til å effektivisere andre prosesser i bedriften, særlig innen salg og markedsføring. 

  • Kvalitetssikring: PIM sikrer kvalitet på data, noe som gir en reduksjon i returer og reklamasjoner. 

Du kan lese mer om fordelene med PIM for selgerne og IT-avdelingen din her.

 

Degree - PIM Oversikt (1)

 

Få tilgang på produktdata fra leverandøren din

Et hett tips for å få mest mulig ut av PIM, og spare tid for egne ansatte, er å utnytte ressursene leverandørene dine allerede sitter på.

Ofte vil leverandøren din ha en del produktdata som du kan benytte deg av, men likevel er det mange som glemmer å etterspørre det. Noen ganger vil det kanskje koste leverandøren din litt ekstra tid, og dermed er det smart å kontraktsfeste dette tidlig. Det er som regel tid dere vil få mye igjen for, satt opp mot at din virksomhet skal fylle ut alt fra scratch.

Her er det veldig viktig å huske at selv om mye data og datastrukturer kan gjenbrukes fra leverandørene, så vil du med ren kopiering av produktinformasjonen «straffes» av Google ved å havne lenger ned i søkeresultatene. Gode, unike varebeskrivelser vil bidra til bedre SEO, og gode selgende tekster vil bidra til bedre konvertering i nettbutikken.

 

Bruk kunnskap fra salgsapparatet ditt

En annen ressurs mange kan utnytte bedre enn de gjør i dag, er ditt eget og leverandørens salgsapparat. Selgere sitter ofte på fantastiske argumenter og informasjon som de bruker muntlig i møte med kunder – men som ikke finnes skriftlig noe sted. Ved å bruke litt mer tid på å skrive, og litt mindre på prat, vil de få mye igjen for det.

Setter du deg ned med dem og får skrevet ut kundehistorier og produktbeskrivelser, er det materiale som kan brukes igjen og igjen, på tvers av plattformer og over lang tid. 

Dette gjør at selgerne slipper å bruke tiden sin på å svare på enkle spørsmål som burde ha svar digitalt, så de kan fokusere på mer verdiskapende arbeid.

 

degree-webinar header  lis jan22 (1)

 

 

Slik er prosessen for å komme i gang med PIM

Som nevnt er prosessene dine viktigere enn det faktiske PIM-systemet du velger. Det handler ikke bare om hva du bruker, men hvordan du bruker det. Vi skal derfor dele vår egen prosess for å komme i gang med PIM, og tilrettelegging for fortsatt bruk.

Forprosjekt (2–4 uker)

  • Kartlegg hvordan dere jobber med produktinformasjon i dag
  • Definer hvordan dere ønsker å jobbe i fremtiden
  • Etabler en prosjektgruppe med interne beslutningspersoner
  • Planlegg jevnlige prosjektmøter, workshops og milepæler

Implementering (2–6 måneder)

  • Oppsett av servermiljø, nettverk og installasjon av software
  • Workshops for å utvikle en markedsmodell for produktinformasjonen 
  • Workshops for integrasjoner mot egne systemer og leverandører
  • Jevnlige prosjektmøter for å sikre milepælene

Lansering

  • Lanser PIM i produksjon
  • Test i produksjon av PIM-systemet, integrasjonene og salgskanalene
  • Opplæring av organisasjonen i bruk av PIM-systemet

Vedlikehold og videreutvikling

  • Løpende vedlikehold og berikelse av data
  • Videreutvikling etter behov


Dette er så klart bare en enkel skisse, og vi anbefaler at du får hjelp av en erfaren PIM-leverandør. Er du interessert i detaljer om hvordan en slik prosess vil se ut i praksis, kan du lese den representative kundehistorien til TOOLS.

 

Webinar - slik bruker du e-handel for å vinne HORECA-kundene

degree-divider-blog

 
 Cato Johansen

Cato Johansen

Cato er vår PIM Business Consultant. Ta kontakt med cato på cato@degree.no dersom du har noen spørsmål rundt PIM for din bedrift!