EFAS har over tid jobbet med strukturering av produktinformasjon, og fikk i 2022 prisen som «Årets NOBB’er» som ble utdelt på NOBB-konferansen. Degree har bistått i dette arbeidet hvor et PIM-system fra Bluestone har vært svært sentralt. Strukturen på produktinformasjonen var et viktig fundament når nettsider med produktene skulle bygges. Selve nettsidene er utviklet på Dynamicweb-plattformen.
Med løsningen spares det mye tid i hele verdikjeden! Kundene effektiviserer sine innkjøp, og EFAS frigjør verdifull kapasitet i sitt salgs- og rådgiverapparat. De slipper enkle «punche-jobber» og kan heller bruke sin tid på verdifull rådgivning og løsningssalg.
Kunde: Eurofusion AS
Bransje: Salg og distribusjon av plastkomponenter til VVS-bransjen
Vi har levert:
Rådgivning, prosjekt- og prosessledelse, utvikling og UX/ UI
Løsningen inkluderer:
Dynamicweb CMS, e-com og marketing
Bluestone PIM
Visma ERP
Bakgrunn
Selv om EFAS sine produkter kan virke enkle, skal de sammenstilles og inngå i mer komplekse tekniske løsninger. Det kreves mye kompetanse for å skape gode løsninger for kundene. EFAS ønsker at deres tekniske selgere og rådgivere skal bruke sin tid på å hjelpe kundene med de mer komplekse problemstillinger, fremfor enkel «punching» av ordre. For å få til dette er det viktig at kundene selv enkelt kan navigere seg frem til produkter med tekniske spesifikasjoner og dokumenter m.m.
I tillegg til dette publiserer EFAS en rekke produkter på NOBB-databasen. For å jobbe effektivt med publisering av produktinformasjon til både NOBB, direkte til kunder og ikke minst til egne nettsider, har de et PIM-system (PIM = product information management).
Løsningen
De nye nettsidene er designet for å gjøre det enklere for kundene å sende forespørsler. I tillegg gjøre det enklere og mer effektivt å sende tilbud og effektuere ordre. Dette vil spare tid for både EFAS og deres kunder.
EFAS har implementert et Product Information Management (PIM) system fra Bluestone, som har vært avgjørende for struktureringen av produktinformasjon. Dette systemet sikrer at produktdata er nøyaktige og lett tilgjengelige.
Nettsidene er utviklet på Dynamicweb-plattformen, som gir kundene mulighet til å legge til produkter i en liste for videre bearbeiding til komplette løsninger og pristilbud.
Tidsbesparelser og brukeropplevelse
Ole Brokhaug som er leder for salg og marked i EFAS har sittet tett på prosessen. – Degree har vist seg som en god lytter og utvikler av nettsidene våre. Struktur er viktig i slike prosesser, og en god innsiktsfase skalerte prosjektet vårt og hjalp oss på veien til å skape sidene vi har lansert. Nye steg i vår digitale utvikling er på trappene, så vi er ikke ferdige. Utviklingsprosjekter som det vi har vært gjennom skaper gode nettsider, og samtidig gir det gode muligheter for å utvikle salg og markedsstrategi.
Tidsbesparelser i verdikjeden
Den nye løsningen bidrar til å spare tid i hele verdikjeden. Kundene kan effektivisere sine innkjøp, og EFAS kan frigjøre kapasitet i sitt salgs- og rådgiverapparat.
Økt fokus på rådgivning
Med den nye løsningen kan EFAS’ salgsteam fokusere mer på verdifull rådgivning og løsningssalg, i stedet for å bruke tid på rutineoppgaver.
Brukeropplevelse
Navigering, produktsøk og filtrering er basert på informasjon fra PIM-systemet, noe som gir en bedre brukeropplevelse for kundene.
Fremtidige planer
Som en ledende aktør innen tekniske plastprodukter mot oppdrett og VVS, må EFAS kontinuerlig utvikle seg for å møte de stadig skiftende behovene til kundene. Blant annet vil økt grad av automatisering innen berikelse av produktinformasjon, samt dataimport og -eksport være viktige områder å utvikle videre.
Som leverandør til byggebransjen kommer også særlige krav knyttet til miljø- og bærekraft. EUs taksonomi gir nye rammebetingelser for bærekraft og miljødata knyttet til produktene blir særlig viktig å forholde seg til også for EFAS. Her blir PIM-prosessen særdeles viktig.
I tillegg vil EFAS hele tiden utvikle seg på hvordan kundene møtes når de tar kontakt, enten via nettsidene, telefon eller e-post. I disse møtene kan kunstig intelligens benyttes for å effektivisere selve kundekommunikasjonen. Det handler her om å bruke menneskene på de mer komplekse oppgavene, så kan man automatisere en del av de mer enkle prosessene. Totalt sett vil dette bidra til høyere produktivitet og bedret kundeopplevelse.
ØK ORDREVERDIEN I NETTHANDELEN DIN MED MERSALG, KRYSS-SALG OG OPPSALG