Som en markedsleder innen distribusjon av mobiltelefoner og tilbehør i Norden, ønsket Modino å fornye sin e-handelsløsning for å sikre gode kundeopplevelser og støtte videre forretningsutvikling. Sammen med Degree har Modino nå investert i en toppmoderne e-handelsplattform, bygget på Optimizely DXP, som gir en skalerbar, rask og kundevennlig opplevelse. Med sømløs integrasjon til SAP ERP og Bluestone PIM, støttet av et robust Azure integrasjonslag, har Modino nå en løsning som kan tilby en markedsledende kundeopplevelse til sine kunder. 

Kunde: Modino
Bransje: Salg og distribusjon av telekomprodukter og småelektronikk

Vi har levert:
Rådgivning, prosjekt- og prosessledelse, utvikling og UX/ UI

Løsningen inkluderer: 
Optimizely DXP, CMS og Commerce
Bluestone PIM 
SAP ERP 
Azure integrasjonslag

Frame-2687-Mobile

Fortjent pensjonering av en gammel arbeidshest 

Modino hadde over mange år bygget en kompleks løsning basert på Bluestone Webon. Løsningen hadde begrenset brukervennlighet og slet med å tilfredsstille moderne krav til ytelse, sikkerhet og videre forretningsutvikling. Løsningen begrenset kundenes muligheter for selvbetjening samt hadde et behov for en modernisering av integrasjonene, spesielt mot ERP.  

Degree-Glossary-CTA-Desktop

Krav til ny løsning 

Som en markedsledende aktør, ønsket Modino naturligvis å tilby sine kunder en markedsledende kundeopplevelse.  Med ambisjon om videre vekst var også operasjonell optimalisering og sømløs systemarkitektur viktige elementer i målbildet for den nye løsningen.  Dette innebar blant annet 

  • Fokus på kundevennlig løsning med høy ytelse  

  • Utvidede muligheter for selvbetjening og forretningsutvikling 

  • Gode løsninger for ”multi-market” nettbutikker 

  • Sømløs integrasjon med eksisterende ERP og PIM-systemer 

  • Videre støtte og ”feeding” av informasjon til en rekke forhandler-nettbutikker 

  • Øke operasjonell effektivitet og sikre effektiv skalering 

 LES også: DEN NYANSERTE B2B-KUNDEREISEN

modino-b2b-e-handel

Utvikling basert på innsikt 

Innsiktsfase 

Som første steg på reisen mot en markedsledende e-handelsplatform, valgte Modino å gjennomføre en grundig innsiktsfase med Degree. Gjennom innsiktsfasen gikk vi i dybden av behovene for ny løsning ved bruk av workshops og dybdeintervjuer. Basert på denne dybdeinnsikten utarbeidet vårt team med B2B-eksperter et løsningsforslag for den nye løsningen; En moderne Optimizely DXP plattform, sømløst integrert med SAP ERP og Bluestone PIM, støttet av et Azure integrasjonslag.  

Designfase 

Sammen med Inventas, vår eminente partner på UX og design gjennomførte vi en designfase hvor hele løsningen ble tegnet ut i tett samarbeid med nøkkelpersoner i  Modino, samt bred og dyp innsikt fra innsiktsfasen. For å sikre at løsningen vil møte brukerbehovene, jobbet vi iterativt med hyppige tilbakemeldinger. Dette resulterte i en brukeropplevelse og designutrykk som underbygger Modinos visjon om å levere en markedsledende brukeropplevelse, samt oppleves som en profesjonell og pålitelig leverandør for sine kunder.  

Teknisk Implementasjon 

Samtidig med at designet ble utarbeidet, ble teknisk implementering planlagt og spesifisert i tett samarbeid med S5 Consulting og Bluestone for henholdsvis ERP/Azure og PIM.  Resultatet ble en hybridarkitektur som kombinerer hendelsesbaserte endringer og planlagte synkroniseringsjobber, hvor Optimizely også operer som en ”prishub” for eksisterende forhandlernettsteder.  

Frame 2687Mobile
screencapture-shop-modino-no-products-mobile-phones-android-samsung-galaxy-flip5-512gb-light-green-57483-2024-05-24-14_32_28-1-1-1

Ferdig løsning 

Løsningen er nå lansert og vi er stolte av å ha levert det vi mener er en markedsledende kundeopplevelse sammen med Modino, Inventas og øvrige integrasjonspartnere. Løsningen gir Modinos kunder en rekke nye muligheter til å være selvbetjente på sine egne premisser for å effektivisere egen hverdag. Samtidig er det en moderne og ytelsessterk løsnings uten begrensninger for videre forretningsutvikling og ekspansjon.  

  • Forbedret e-handelsopplevelse for Modinos kunder. 

  • Økte selvbetjeningsmuligheter, som reduserer arbeidsbelastningen for Modino. 

  • Skalerbarhet for fremtidig vekst.

 ØK ORDREVERDIEN I NETTHANDELEN DIN MED MERSALG, KRYSS-SALG OG OPPSALG

Langsiktig samarbeid  

En viktig del av prosjektet er vår felles visjon om et langsiktig samarbeid for å sikre at løsningen når sitt fulle potensiale. Degree vil fortsette å jobbe tett med Modino for å identifisere og dekke fremtidige behov. Vi ser frem til å fortsette det vellykkede samarbeidet med Modino og sikre at deres e-handelsløsning alltid er i forkant av utviklingen.