I dagens digitale verden er det å ha en digital tilstedeværelse den nye normen, også i B2B-markedet. Med denne endringen følger økte forventninger til brukervennlighet og effektivitet.
Etter en æra med "B2X e-handel," hvor B2C-løsningenes intuitivitet påvirket bedriftsmarkedet, kan det være på tide å tenke videre. Har en innkjøper de samme behovene når de handler på vegne av en bedrift, som når vedkommende handler som privatperson? Kan verktøyene brukes like effektivt uavhengig av kontekst? 

 

Forskjellen mellom private og profesjonelle behov

Jeg vil påstå at likhetene har sine begrensninger. Bør vi forvente at bedriftskunder blir fornøyde med løsninger designet for private forbrukere? Det enkle svaret er nei, det bør vi ikke. 

I en tid hvor vi har rikelig med data, men ikke alltid effektivt brukt, lener mange seg på kvantitativ innsikt. Denne tilnærmingen gir ofte mening i forbrukermarkedet, men bedriftsmarkedet er annerledes. 

Som en spesialist innen B2B handel, mener jeg at vi bør innføre mer tradisjonelle og kvalitative metoder for innsikt. Snakke med de faktiske brukerne av systemet. Dette er individene som daglig bruker og er avhengige av systemene. Brukere som kanskje har funnet finurlige løsninger for å omgå ineffektiviteter. Disse brukerne er nøkkelen til å forstå de virkelige behovene til din e-handelsbutikk. 

 

Spør deg selv; Hvordan kan vi hjelpe kundene med å gjøre sin jobb mest mulig effektivt?  

Øk ordreverdien i netthandelen din med mersalg, kryss-salg og oppsalg

Balansering av brukervennlighet og effektivitet 

Det er viktig å påpeke at ikke alle brukerønsker bør omsettes til nye funksjoner. Likevel er forståelsen av grunnleggende behov og hvordan daglig arbeid utføres, avgjørende for å skape et verktøy som imøtekommer brukernes behov for effektivitet og friksjonsfri handel.  

Tenk deg et scenario hvor du, som en bedriftskunde, ofte bestiller kontorrekvisita. Kvantitativ innsikt indikerer at brukerne gjerne bruker søkefeltet for å finne produkter, besøker produktsiden, og legger produktene til i handlekurven. Samtidig er sannsynligheten stor for at du som bedriftskunde kjenner til produktene, og kanskje produktnummer på det du kjøper ofte. Du trenger ikke å lese detaljerte produktbeskrivelser hver gang du kjøper disse produktene. Så hvorfor ikke gi kunden mulighet til å: 

  • Legge produkter direkte i handlekurven med en «Quick-add» funksjon i handlekurv 
  • Lage produktlister som enkelt kan gjøres til en handleliste 
  • Gjenkjøp basert på tidligere ordre 
  • Foreslå produkter som denne brukeren ofte kjøper, med påminnelse til brukeren 
  • Mulighet til å laste inn en CSV-fil med produkter eller string med komma-separerte varenummer 

Dette er enkle funksjoner og forbedringer som kan utgjøre en stor forskjell for faste bedriftskunder og fjerne unødvendig friksjon.  

Brukervennlighet og effektive verktøy

Enten man handler til sin bedrift, eller til privat bruk, ønsker man brukervennlighet, innhold, inspirasjon og innbydende design. Imidlertid trenger en profesjonell innkjøper effektive verktøy og funksjoner for å effektivt og sømløst kunne utføre sine oppgaver. Ved å tilby disse verktøyene, kan du øke kundelojaliteten. 

Et nøkkeltall for e-handel bør være "Ease of use"-rating. Hvor lett var det for brukerne å oppnå det de ønsket på siden? Nøkkelen er å finne den rette balansen mellom inspirasjon og brukervennlighet 

Derfor er produktinformasjon avgjørende i alle ledd av kundereisen

Kartlegging av din B2B-kunderseise 

Ettersom B2B e-handelslandskapet utvikler seg, er det avgjørende å forstå de nyanserte behovene til kundene dine. Suksess ligger i å balansere effektivitet og inspirasjon. Du kan ha begge deler—søkefeltet og «Quick-add», inspirasjon og effektivitet. Ta grep, engasjer brukerne dine, og bruk innsikt for å optimalisere din e-handelsplattform. Mål suksess, ikke bare i salg, men i brukervennlighet. Ved å møte kundenes unike behov, vil du dyrke lojalitet og suksess. Min spådom er at selskaper som møter de distinkte kravene til kundene, og gir kundene verktøy som gjør deres jobb enklere, vil nyte godt av en sterk og langsiktig kundelojalitet. 

Er du klar til å forbedre din B2B e-handelsplattform for optimal brukertilfredshet og lojalitet? KONTAKT OSs i dag for å se på hvordan vi kan skreddersy din løsning for å møte de unike behovene til dine kunder. 

 Kristian Landmark

Kristian Landmark

Rådgiver e-handel