Berg-Hansen har valgt Degree som teknologipartner i 12 år, og har på den tiden blitt Norges største reisebyrå

Berg-Hansen er i dag Norges største reisebyrå for jobbreisende, med 400 ansatte og kontorer over hele landet. Selskapet har lenge hatt en tydelig strategi om å eie og utvikle sin egen teknologi, og ligge i fremkant i utviklingen av de nyeste og beste løsningene for jobbreiser, gruppereiser, møter, konferanser, arrangementer, feriereiser, cruise, hotell, fly, tog og leiebil. I over 12 år har Degree vært Berg-Hansen sin teknologipartner, og samarbeidet tett på utvikling av målrettede digitale produkter og verktøy, som har skapt stor forretningsverdi for reisebyrået.

Utfordringen for Berg-Hansen

Berg-Hansen er ekspert på sin bransje med sine egne fagspesialister, men hadde økt behov for ressurser og kompetanse på IT-utvikling og ønsket å bevege seg raskt fremover. Backend-systemet var stort og teknologien foreldet, som resulterte i at det var utfordrende å få tak i nok ressurser til å videreutvikle. I et større og komplisert system er det viktig med tett og velfungerende samhandling, både mellom ulike teknologiske løsningene, og mellom de mange ulike fageksperter som jobber på systemene. Berg-Hansen trengte derfor noen som kunne komme inn med faglig tyngde og ressurser med riktig kompetanse, som kunne samarbeide tett med deres team og bli en forlenget del av deres egen utviklingsavdeling.

Degree – en fleksibel, raskt skalerbar og forlenget arm av utviklingsavdelingen

Samarbeidet startet i 2008 med at Degree leverte utviklingstjenester og team- og prosjektledelse. I begynnelsen bistod Degree med noen få utviklere, men når behovet økte kunne Degree raskt og fleksibelt levere flere utviklere og testere med spisskompetanse på frontend og backend. Når behovet i perioder plutselig ble mindre, kunne Degree skalere raskt ned og kutte kostnader for Berg-Hansen i perioder dette var ønskelig.

Degree fikk raskt innsikt og forståelse for arkitektur og de mange delene av IT-systemet, både på frontend og backend. Neste steg ble at Degree tok ansvar for forvaltning og nyutvikling på hovedproduktet Webgate, migrering av backend til en moderne .NET plattform og utvikling av helt nye tjenester og verktøy. Degree sine utviklere har hele veien samarbeidet særdeles tett med både senior- og juniorutviklere, driftspersonale, produktspesialister og IT-ledere hos Berg-Hansen.

Gjennom hele samarbeidet leverte Degree fleksibel team- og prosjektledelse, som en selvdreven og integrert del av IT utviklingen, og det bidro til at Berg-Hansen kunne fortsette å fokusere på sine egne ansatte og egne fagområder. I tillegg stod Degree ansvarlig for koordinering av ulike produktteam og fasilitering av kommunikasjon, både mellom teknisk og ikke-tekniske personale, på både Berg-Hansen og Degrees side.

Gjennom årene har Degree vært med å implementere blant annet:

  • Komplett B2B netthandel og bookingverktøy for alle reisetjenestene som Berg-Hansen leverer for privat- og forretningsreisende (fly, hotell, leiebil og tog).
  • Nye internasjonale og standardiserte API for bestilling av fly direkte fra flyselskapene (NDC).
  • Migrering av legacy backend til moderne .NET plattform.
  • Portfolio av webbaserte backoffice verktøy, relatert til event og konferanser for Berg-Hansen sine sluttkunder, som for eksempel enkel CMS for eventinformasjon, oppsett av tilbud og dynamisk web-påmeldingskjema.
  • Selvstendige bestillingsverktøy for privatmarkedet (tjenesten Lavprisfly.no).
  • Applikasjon for håndtering av reiseregninger.

Degree – en rådgivende teknologi- og sparringspartner

På bakgrunn av det tette samarbeidet med Berg-Hansen gjennom mange år, har Degree opparbeidet en unik innsikt i måten Berg-Hansen jobber på, teknologien, forretningsmålene og verdiene. Det har resultert i at Degree har vært en viktig rådgivende partner for Berg-Hansen, både på overordnet nivå i ledelsen på prosess og teknologi, og i hverdagen med utviklerteamene.

Vil du høre med om mulighetene innen B2B e-handel for din bedrift? Du hører raskt fra oss!