Enten du jobber med markedsføring, salg, produkt eller innkjøp er produktinformasjon essensielt for å oppnå målene dine.

Produktinformasjon er et svært sentralt aspekt ved e-handel – i større grad enn mange er klar over. Ikke bare er det viktig for å skape orden og struktur, men det hjelper deg med å bli funnet av kundene dine gjennom Google, og å selge mer når de faktisk er inne i nettbutikken din.


Denne artikkelen vil gi deg en god innføring i hva som gjør produktinformasjon så viktig, delt inn i synlighet, prioritering, organisering og systemene som hjelper deg å gjøre alt sammen.

 

Synlighet – Vinn kunder gjennom organisk søk

Google har nær 95 prosent markedsandel i Norge, og over 50 prosent av trafikken til nettsteder drives av organisk søk.

Om lag 85 prosent sier at de gjør research via søk før et kjøp på nett, og åtte av ti kjøp i fysisk butikk er påvirket av research på nett. Fra et søk på Google, går 66 prosent av klikkene til de organiske treffene fremfor 29 prosent til betalte annonser. (Tallene er hentet fra RED Dentsus Katharina Dahl i Degrees webinar «Produktdata, e-handelens hemmelige ingrediens».)

En av de viktigste faktorene for å bli synlig gjennom organisk søk, er å ha godt innhold. I en nettbutikk kommer dette innholdet i stor grad i form av produktinformasjon.

Nå som folk gjerne går på nett fremfor i fysiske butikker, forsøk å dra paralleller til det fysiske. Når nettbutikken blir ditt viktigste utstillingsvindu, hvordan står denne i stil med den fysiske butikken? Er nettbutikken i praksis et bortgjemt lager, eller synes den godt fra veien? Er det ryddig, oversiktlig og enkelt å finne frem? Får kundene svar på det de lurer på?

Husk at søk ikke bare gjøres én gang, men i mange deler av kjøpsreisen. Det kan for eksempel handle om inspirasjon, å finne teknisk informasjon, å finne lokale tilbydere ved å inkludere stedsnavn i søk, se anmeldelser fra andre brukere for å redusere usikkerhet knyttet til beslutning om kjøp, og så videre. Ideelt sett bør du være synlig under alle de søkene.

Noen konkrete grep du kan ta for å stige i Google-rangeringen, er blant annet:

  • Optimalisert bruk av metadata
  • Søkeordanalyser
  • Kundereiseanalyser
  • Sikkerhet og nettsideoptimalisering

 

Eksempler som trekker deg ned er:

  • Duplikatinnhold på produktinformasjon

  • Dårlig url-struktur på landingssider

  • Viktig informasjon skjult bak tabs eller accordions

Mangler du kompetanse og verktøy internt til å rydde opp i dette, anbefaler vi å søke ekstern  bistand. Akkurat som et fysisk bygg trenger arkitekter, rørleggere, tømrere og ingeniører, er det naturlig å få inn egne fageksperter for ulike deler av nettbutikken din.


Kunde som handler på nett

Prioritering av produkter – Gi stjernene mest oppmerksomhet

Særlig dersom du har et bredt produktsortiment med mange artikler, kan jobben med å «berike» produktsidene i nettbutikken virke overveldende. Produktene skal ha gode bilder, metadata, unike og selgende produktbeskrivelser, gode spesifikasjoner og mulighet for effektiv filtrering, brukerveiledninger, video, tilbehør og andre relaterte produkter.

Her er det viktig å minne om at det er lov å prioritere.

Tenk deg at du går inn i en dagligvarebutikk. Har alle produktene fått like mye kjærlighet når det kommer til plassering? Har mel og tørrgjær samme lyssetting som de ferske bakevarene eller kjøttet i ferskvaredisken? 

Som regel ikke.

Butikken har valgt noen produkter som løftes mer frem i lyset enn andre. Disse valgene er gjort med bakgrunn i hva som gir best lønnsomhet, og vi kan tenke på samme måte når det gjelder prioritering av produkter på nett. Noen av produktene trenger bare et minimum av informasjon for å gjøre dem salgbare, som artikkelnummer, kort produktbeskrivelse, tilgjengelighet og pris. 

Andre produkter trenger mer tid. Du har kanskje allerede en anelse allerede om hvilke som gjelder for deg.

Organisering – Roller og prosesser i endring

Nettbutikken er ikke bare en butikk, men også ditt utstillingsvindu, din produkt- og tjenestekatalog. Alle som har salgsansvar, kategoriansvar, innkjøpsansvar eller ansvar for markedsføring bør se hvordan nettbutikken er et svært viktig verktøy for å nå forretningsmål. 

Tenk hvor mye tid som brukes av den «omreisende» selger på reise, kundebesøk og messer. Tenk hvor mange ganger selgeren forteller den samme «produkthistorien» i lukkede rom for bare noen få ører.

Hva om du heller valgte å skrive ned historien og publisere den på nett? Den samme, optimaliserte fortellingen kan dermed bli gjenbrukt gang på gang. Den produkthistorien gjør deg både synligere i Google, og frister til flere konverteringer.

Tenk også på hvor viktig produktstandardisering er for lønnsomheten i mange handelsbedrifter. Nettbutikken påvirker grad av standardisering sterkt. Hvor førende er ikke søk, filtrering og produktsider med relaterte produkter for valgene kundene til syvende og sist tar? 

Her finnes det store muligheter for økt lønnsomhet, både ved å sikre volum på innkjøpssiden som følge av standardisering; og oppsalg og mersalg på salgssiden med gode produkthistorier og synliggjøring av relevante produktrelasjoner i nettbutikken.

Enten det handler om organisering av egen hverdag, eller hvordan du organiserer innsatsene i en bedrift, kommer du ikke bort fra at e-handel medfører endringsbehov. Skal vi bruke like mye tid på fysiske kundebesøk messer og lignende, eller er det på tide å prioritere annerledes?

Systemene – PIM er nøkkelen til god struktur

Effektiv e-handel krever effektive systemer, og mange vil ha behov for et PIM-system (Product Information Management). Her sikrer du både en effektiv arbeidshverdag, samt struktur og kvalitet på produktinformasjonen. PIM-systemet er både arbeidsflaten og «lageret» som forsyner nettbutikken med produktinformasjon, bilder, produktrelasjoner og så videre. 

I tillegg til å gi deg et effektivt grensesnitt for å jobbe med produktinformasjonen, kan de fleste PIM-systemer også brukes til å sette opp en såkalt arbeidsflyt-støtte. Dette vil kvalitetssikre og effektivisere prosesser der du er avhengig av flere ressurser og redaktører for å berike produkter med viktig informasjon. 

PIM-systemene kan også være kilde til flere kanaler enn nettbutikken, for eksempel ulike markedsplasser (Amazon, Google, Finn.no), papirkataloger, plakater og butikkskjermer. Du kan også lett tilgjengeliggjøre informasjonen for kunder og forhandlere. Slik sikrer du både effektiv gjenbruk og konsistent informasjon. Det vil blant annet bidra til mer salg, mindre arbeid, færre returer og mer fornøyde kunder.

PS: Deler av innholdet i denne bloggartikkelen er hentet fra dette webinaret. Er du interessert i å lære mer om produktinformasjon, med litt visuell støtte, anbefaler vi å se det som neste skritt.

Webinar on demand - Selg mer med datadrevet markedsføring

degree-divider-blog

 

 

 Martin Helgestad Midtlien

Martin Helgestad Midtlien

Martin har lang erfaring fra B2B-markedet, som salgssjef, forretningsutvikler og ansvarlig for større e-handelsprosjekter. I dag hjelper han kunder av Degree å lykkes med digital handel.