Bred funksjonalitet skiller deg positivt fra konkurrenter som ikke satser like stort på netthandel.


E-handel er fremtiden – så enkelt er det. Kundene dine ønsker å handle enkelt og problemfritt på nett, og for å henge med i en kompetitiv bransje må nettbutikken din være utstyrt med mer enn bare det absolutt nødvendige.

B2B-markedet har ofte helt andre kjøpsprosesser enn B2C-markedet, og det legger også føringer for funksjonaliteten. Vi har tidligere skrevet om hva slags interne utfordringer som hindrer deg å lykkes med e-handel. Denne gangen skal vi ta for oss mer konkrete funksjoner i nettbutikken din, som hjelper deg å gi kundene en god kjøpsopplevelse.

 

1. God integrasjon med lager og frakt

De store nettbutikkene har gjort oss bortskjemte med tanke på hurtig levering. Kunder forventer at varen skal leveres på dagen, eller aller helst i forrige uke. Innen B2B kan forsinkelser føre til at kunden ikke får oppfylt kontrakten sin til sine kunder igjen, med større konsekvenser enn et forsinket B2C-salg.

Skjer det forsinkelser, eller det viser seg at produktet ikke lenger er å oppdrive, gir det en svært dårlig opplevelse. I verste fall kan du miste kunden for godt.

For å unngå dette burde nettbutikken din vise oppdatert informasjon om hvor varen finnes på lager, og hvilke steder den kan plukkes opp. Dersom den må bestilles (med påfølgende lang leveringstid), burde det stå tydelig før de utfører et kjøp. Det burde også være mulig for kunden å følge med på varens leveringsstatus.

Du kan til og med la kundene dine koble ERP-systemet sitt direkte opp til nettbutikken din, slik at det automatisk blir lagt inn en bestilling når lageret deres holder på å gå tomme for bestemte varer.

 

2. Kundespesifikke priser og rabatter

Kundespesifikke priser er nok et kjent konsept for mange B2B-bedrifter. Selgere tegner gjerne egne avtaler for forskjellige bedrifter, gir rabatter på enkelte varegrupper, og så videre. 

Dersom nettbutikken din ikke gjenspeiler dette, blir det svært lite fristende for kundene dine å handle på nett. For at alle priser skal være riktige for hver kunde, krever det gode integrasjoner med selgernes verktøy og at det er enkelt å oppdatere spesialinformasjon for hver brukerkonto.

Sørg for å velge en plattformleverandør som har et velfungerende system for å håndtere dette.

 

3. Kundespesifikt vareutvalg

Et annet kjennetegn ved B2B-handel er at det ofte er snakk om langvarige kundeforhold, der man returnerer igjen og igjen til den samme nettbutikken. I tillegg kan det være føringer fra kundebedriftens side om hvilke varer som skal kjøpes av deg, og hvilke som skal kjøpes av andre.

Alt dette betyr at deler av nettbutikken din vil være irrelevant for enkelte kunder, og med fordel kan skyves i bakgrunnen. Enkelte kunder vil kanskje ha produktinformasjon på engelsk, og med priser i dollar. Noen bestiller til og med varer med egen logo og branding – typisk tilgjengelig bak en innloggingsmur.

Skal du levere den optimale kjøpsopplevelsen for kundene dine, vil vareutvalget tilpasses for hver av dem. Produkter som kjøpes ofte av bedriften kan automatisk vektes tyngre i søkeresultatene, produkter som ikke inngår i kjøpsavtalen kan fjernes, og så videre.

 

4. Tilrettelegging for inne- og uteselgere

Selv med en robust e-handelsløsning, vil du neppe gi slipp på alle selgerne dine med det første. En god nettbutikk burde hjelpe selgere i butikk og ute i felten ved å gjøre jobben deres enklere.

For å realisere dette, er det noen funksjoner de vil sette enorm pris på i nettbutikken din. Systemet må være integrert med det som brukes i fysiske butikker, slik at kundene og selgerne får opp samme informasjon uansett kanal. Det må også være enkelt å skrive inn egne bestillinger, som prosesseres på samme linje av nettbutikken som mer direkte kjøp.

Jo mindre tid selgerne trenger å bruke på å følge opp manuelle ordre, jo mer tid kan de bruke på salgssupport og rådgivning. Det fører både til flere salg, og mer fornøyde selgere.

 

5. Selvbetjening for kundene

Tett forbundet med forrige punkt, er det viktig å tilrettelegge mest mulig for selvbetjening. Ikke bare vil selgerne dine takke deg, men det er også enklere for kundene. Det skal ideelt sett ikke være nødvendig å snakke med en selger for å legge inn en bestilling av selv avanserte kjøp.

Funksjoner som full ordrehistorikk, leveringsstatus, «min konto», varebeholdning og returstatus lar kunden enkelt følge med på aktive og tidligere kjøp. Når denne informasjonen er tydelig, og det er kort vei til å utføre handlinger, blir nettbutikken din attraktiv å bruke.

Dette er ofte det som skiller deg positivt ut fra konkurrenter, særlig dersom vareutvalget deres er tilnærmet den samme. Det ligger i vår natur å gå minste motstands vei, så hvorfor skulle ikke kundene velge nettbutikken som gir dem minst motstand?

 

6. Lister for selgere og kunder

Til slutt vil vi understreke hvor viktig det er å ha en god listefunksjon i nettbutikken din. Her snakker vi om å kunne samle relaterte produkter i en liste, for eksempel om de ofte kjøpes sammen, eller har felles relevans for en bestemt kundegruppe.

For det første er dette en veldig effektiv måte å oppfordre til mersalg på. Ved å foreslå typiske lister som matcher en kundes kjøpsprofil, eller sende ut rabatterte lister gjennom nyhetsbrev, kan du ofte få salg som kunden i utgangspunktet ikke planla.

For det andre gir du kunden muligheten til å bygge sine egne lister – slik at det blir enklere å finne frem senere. Inkluder en «Legg til i liste»-knapp ved hvert produkt, så gjør du det problemfritt å opprette egne lister for kundene dine.

Les mer: Hva 150+ B2B-bedrifter ønsket de visste før de begynte med e-handel 

degree-divider-blog

Ønsker du å oppgradere din e-handel? Vi hører gjerne på dine problemstillinger eller spørsmål du måtte ha.

Prat med oss

 Ann-Jeanette Rustad

Ann-Jeanette Rustad

Salgs- og markedsleder Degree