Matvare- og serveringsbransjen er i konstant utvikling, og digitalisering spiller en stadig større rolle i hvordan hoteller, restauranter og cateringbedrifter (HoReCa) håndterer innkjøp. Effektive e-handelsløsninger med integrert PIM er avgjørende for å strømlinjeforme prosesser, sikre rask bestilling, reduksjon av svinn og optimal lagerstyring.

 

I Degree hjelper vi ledende aktører i HoReCa-markedet med å utvikle brukervennlige og skalerbare netthandelsplattformer

Hva er særegent for HoReCa-bransjen?

Vi har snakket med e-handelsrådgiver i Degree, Lars Ove Ødegård, som har lang fartstid fra bransjen. Blant annet var han ansvarlig for e-handelsløsningene i BAMA Gruppen før han begynte i Degree.

– I bransjen må man forholde seg til mange salgskanaler. I tillegg er det gjerne stor variasjon i hvilke målgrupper man henvender seg til, og veldig mange ulike brukere som har unike behov når de skal handle varer også innenfor de samme kundesegmentene, sier Lars. 

Dette betyr at man må forholde seg til veldig mange måter å selge varene på.

Videre forteller han at dette kan dreie seg om særegne funksjoner knyttet til innkjøpsplanlegging, kundeunike priser og rabatter, sortiment definert for hver enkelt kunde m.m. 

– Et eksempel er et bakeri som kjøper mel i sekk eller silo, kontra dagligvare hvor forpakningsstørrelser er i kilo. Slik variasjon i forpakningsstørrelser er kun ett eksempel på hva som må støttes i en e-handelsløsning i bransjen, avslutter Lars.

Integrert mot Tradesolution

Tradesolution er, med EPD-databasen, en viktig aktør i digitaliseringen av HoReCa-bransjen. Gjennom en standardisert datamodell for produktinformasjon og moderne API-er, kan produsenter effektivt tilgjengeliggjøre informasjon for mange på ett sted. 

Degree har utviklet en integrasjon hvor grossister, distributører og detaljister effektivt kan hente produktinformasjon og berike sine e-handelsløsninger med såkalte attributter (spesifikasjoner) tilpasset de ulike varekategoriene. Dette gir mulighet til automatisert synkronisering av allergener med mer.

EDI-integrasjon: Automatiserte innkjøp og bedre lagerkontroll

EDI (Electronic Data Interchange) spiller en sentral rolle i dagligvare- og HoReCa-markedet, der høyt volum og raske leveranser krever sømløse innkjøpsprosesser.

🔹 EDI PunchOut lar kunder handle direkte fra innkjøpssystemet
🔹 Automatisert bestilling reduserer manuelle prosesser og feil
🔹 Sømløs kommunikasjon mellom grossist, leverandør og innkjøper

For deg betyr dette:
Mindre administrasjon for kundene – enklere bestilling og færre feil
Automatisk oppdatering av lagerstatus og tilgjengelighet
Mer tid til rådgivning og verdiskapning for kundene

Integrasjon mellom e-handelsløsning, PIM og EDI gir en mer effektiv verdikjede, der kundene enkelt kan finne, bestille og få levert råvarer – akkurat når de trenger det.

Skreddersydde e-handelsløsninger for HoReCa-markedet

Vi utvikler netthandelsplattformer basert på Optimizely, DynamicWeb og Crystallize, tilpasset HoReCa-aktørers spesifikke behov:

Enkle og raske bestillingsløsninger – Gjenkjøpsfunksjoner, «Quick add» og smarte handlelister
B2B-tilpasset prisstruktur – Kundespesifikke priser og volumrabatter
Automatisk lageroppdatering – Integrasjon med ERP- og logistikksystemer
Rask utrulling av nye produkter – Gjennom sømløs PIM-integrasjon

Ved å skreddersy netthandelsløsninger for HoReCa-bransjen, hjelper vi leverandører som Bama, Kraemer Maritime og Belmonte med å øke effektiviteten, redusere feil og skape bedre kundeopplevelser.

Ønsker du å høre mer om hvilke muligheter som ligger innen digital handel relatert til HoReCa-bransjen?

 ta kontakt med oss

 

degree-divider-blog

 

 Martin Helgestad Midtlien

Martin Helgestad Midtlien

Martin har lang erfaring i B2B som salgssjef og forretningsutvikler. Nå hjelper han Degrees kunder med å lykkes i digital handel.