Digitalisering endrer hvordan folk kjøper varer og tjenester. HoReCa-bransjen er intet unntak. Krevende logistikkprosesser, stort og lovpålagt krav til produktinformasjon og et bredt sett med ulike roller involvert i kjøpsprosessene, gjør det til en kunstj å skape gode kundeopplevelser og effektiv e-handel.

 

Degree har gjennom de siste årene blitt spesialister mot HoReCa, næringsmiddelindustri- og dagligvaremarkedet spesielt – i tillegg til B2B-markedet generelt.

Hva er særegent for bransjen?

Vi har snakket med e-handelsrådgiver i Degree, Lars Ove Ødegård, som har lang fartstid fra bransjen. Blant annet var han ansvarlig for e-handelsløsningene i BAMA Gruppen før han begynte i Degree.

– I bransjen må man forholde seg til mange salgskanaler. I tillegg er det gjerne stor variasjon i hvilke målgrupper man henvender seg til, og veldig mange ulike brukere som har unike behov når de skal handle varer også innenfor de samme kundesegmentene, sier Lars. 

Dette betyr at man må forholde seg til veldig mange måter å selge varene på.

Videre forteller han at dette kan dreie seg om særegne funksjoner knyttet til å planlegge innkjøp, kundeunike priser og rabatter, sortiment definert for hver enkelt kunde m.m. 

– Et eksempel er et bakeri som kjøper mel i sekk eller silo, kontra dagligvare hvor forpakningsstørrelser er i kilo. Slik variasjon i forpakningsstørrelser er kun ett eksempel på hva som må støttes i en e-handelsløsning i bransjen, avslutter Lars.

Integrert mot Tradesolution

Tradesolution er, med EPD-databasen, en viktig aktør i digitaliseringen av dagligvare- og serveringsbransjen. Gjennom en standardisert datamodell for produktinformasjon og moderne API-er, kan produsenter effektivt tilgjengeliggjøre informasjon for mange på ett sted. 

Degree har utviklet en integrasjon hvor grossister, distributører og detaljister effektivt kan hente produktinformasjon og berike sine e-handelsløsninger med såkalte attributter (spesifikasjoner) tilpasset de ulike varekategoriene. Dette gir mulighet til automatisert synkronisering av allergener med mer.

Andre handelskanaler

Eksempler på handelskanaler innen bransjen kan være tredjeparts innkjøpsplattformer som Millum og Tradeshift. Det kan også være andre digitale kanaler som punch-out og EDI mot bedriftskunder. Det er avgjørende med god kvalitet på data og produktinformasjon, slik at dine varer også «skinner» i alle de digitale kanalene. 

Kunden ønsker å være mer selvbetjent

Profesjonelle innkjøpere er ekstremt opptatt av enkelhet i innkjøpsprosessene, og handler der det tar minst tid. Ta for eksempel en kokk eller en baker – de ønsker å bruke tiden på å lage mat, ikke lete etter produkter og produktinformasjon. Her er det mye funksjonalitet som kan bygges inn i en e-handelsløsning, som støtter brukerbehovene:

  • Plankjøp/handlelister
  • Se og kopiere mine tidligere ordre
  • Punch-out
  • EDI
  • Kundespesifikke priser
  • Kundespesifikt sortiment



Ønsker du å høre mer om hvilke muligheter som ligger innen digital handel relatert til HORECA-bransjen?

 ta kontakt med oss

 

degree-divider-blog

 

 Martin Helgestad Midtlien

Martin Helgestad Midtlien

Martin har lang erfaring fra B2B-markedet, som salgssjef, forretningsutvikler og ansvarlig for større e-handelsprosjekter. I dag hjelper han kunder av Degree å lykkes med digital handel.