Degree design

Skap bedre brukeropplevelser med god design

Degrees UX- og designavdeling er problemløsere for B2B bedrifter. Vi hjelper deg med å optimalisere og finjustere dine produkter og tjenester gjennom kundens perspektiv.

Tjenestedesign

Vi ser på det store bildet, men også de små detaljene. Gjennom empati for kunden og forståelse for bedriftens behov kan vi øke omsetning og planlegge nye prosjekter.

UX / Interaksjonsdesign

Problemløsning og design av opplevelsen med ditt produkt eller tjeneste gjennom brukersentrert tilnærming og analyse. Lag produkter som folk vil ta i bruk.​

Designsystemer

Lag produkter raskere og bedre med gjenbrukbare komponenter hvor design og kode allerede er klar. Den mest effektive måten å bygge på siden legoklossen!​

Bakgrunn

Tjenestedesign er en metodisk og kreativ tilnærming hvor man jobber holistisk og tverrfaglig for å hjelpe bedriften med å se egne tjenester fra et kundeperspektiv. Gjennom forretningsforståelse, forbrukeratferd, markedsføring og innovasjon kan vi hjelpe din bedrift med å skape bedre organisasjoner, avdelinger, systemer og prosesser. I tett samarbeid med bedriften kan vi balansere brukerens behov med forretningsmål for å skape relevante og attraktive kundeopplevelser. Vi fasiliterer gjerne en workshop på en dag eller to for å starte prosessen med å se mulighetene for din bedrifts nye strategier.

«Utrolig flott å få engasjert de ansatte, bli bedre kjent med egen bedrifts marked og målgrupper, samt sette i gang tankeprosesser omkring nye strategier. Introduksjon innenfor arbeidsområder og prosess i utvikling av nettsted

Helen Much-Ellingse, design- og markedsleder hos Isiflo, etter en dag med workshop.

Merkevarebygging og påvirkning hos kunder

Trenger logoen og uttrykket til bedriften din en modernisering? Vi har lang erfaring med å utvikle og redesigne profiler. Gjennom en strategisk tilnærming med omnikanal-tankegang hjelper vi deg å nå flere kunder med en autentisk og engasjerende merkevare. Sammen med deg vil vi skape en sterk visjon og merkevare som er rustet for fremtiden.

Hvordan kan design skape mer verdi for B2B bedrifter?

Design har lenge vært lite målbart. De siste årene har vi dog sett fler og fler rapporter som viser til den positive virkningen design og design-tankegang kan ha på bedrifter. Her er noen utdrag:

  • Resultater viser at design-ledede selskaper i USA de siste 10 årene har opprettholdt betydelig aksjemarkedsfordel. Hele 228% over bedrifter uten designorientert ledelse og tankegang. Kilde
  • I 2017 økte de største software bedriftene i verden design budsjettet sitt med gjennomsnittlig 65%. Vi ser for eksempel hos Atlassian at de i 2012 hadde én designer per 25 utviklere, mens dette tallet i 2017 er gått til én designer per 9 utviklere. Hos IBM har de virkelig satset på design i det siste, og tallene her gikk fra én designer per 72 utviklere til én designer per 8 utviklere. Kilde

De store selskapene ser at det er lønnsomt for bedriften å ansette flere designere. Dette vil vi se mer og mer av i B2B markedet også fremover. Sørg for at din bedrift fokuserer på design for å være konkurransedyktige!

Dette er UX, altså User Experience

User Experience betyr brukeropplevelse. Det er enkelt. Brukeropplevelsen handler om brukeren. Snakker du ikke med brukeren, driver du ikke med UX. Punktum. Videre kan man si at analyserer du ikke tall og data i designfasen kan det heller ikke kalles brukerinnsikt. Det finnes mange raske metoder for å komme i gang med UX og konverteringsomptimalisering, vi kommer gjerne på besøk for å snakke med deg mer om dette.

Alle ombord!

Selv om det først og fremst handler om brukeren, så skal vi som designere også sørge for at bedriftens verdier og visjoner blir ivaretatt. Innhold må legges opp på riktig måte og vi må ta høyde for teknologiske muligheter og begrensninger. Alle disse faktorene samlet blir UX, eller brukeropplevelse på norsk.

Gevinster ved fokus på UX

  • En god UX prosess skaper robuste og langvarige løsninger. Dette igjen effektiviserer kjøpsprosessen og skaper fornøyde kunder som fortsetter å komme tilbake
  • Økt konverteringsrate (forholdstall mellom antall besøkende på et nettsted og antall ønskede hendelser. En hendelse kan typisk være salg, registrering, forespørsel eller nedlasting. -Wikipedia)
  • Med inngående brukerinnsikt og dataanalyse kan produkter og funksjoner raskt forbedres
  • Gjennom designsprinter og iterasjoner av prototyper før implementering vil man spare både tid og kostnader på ferdig produkt Designsystemer Selv om det først og fremst handler om brukeren, så skal vi som designere også sørge for at bedriftens verdier og visjoner blir ivaretatt. Innhold må legges opp på riktig måte og vi må ta høyde for teknologiske muligheter og begrensninger. Alle disse faktorene samlet blir UX, eller brukeropplevelse på norsk. Det er en eksponensiell sammenheng mellom

UX er den nye merkevaren

Vi vet hvor viktig merkevarestrategi eller branding er, men nå er det blitt enda viktigere for bedrifter å ha en UX strategi. Har man ikke et produkt som brukerne vil ta i bruk, så har man heller ingen rett til overlevelse. Så lag rom for oss, for vi dykker ned med deg. Vi må leve det. Puste det inn. Besette over det. Vi stiller deg spørsmål. Vi stiller brukerne dine spørsmål. Vi får deg til å tenke. Og tenke om igjen. Du blir mest sannsynlig overrasket over resultatet.

Konkrete tall fra brukerorientert design

  • Om du brukertester på fem personer har du du funnet ut av 80% av problemene med siden din. Kilde
  • Bedrifter som bruker 10% av budsjettet sitt på forbedringer av brukervennlighet, ser i gjennomsnittet en økning på 135% på egne metrics. Av den grunn er Return Of Investment (ROI) for brukervennlighet betydelig. Kilde
  • IBM rapporterer at hver dollar investert i brukervennlighet gir en avkastning i området fra 10 til 100 dollar. Kilde

Designsystemer: En smart og fremtidsvennlig måte å bygge produkter

Et designsystem kan lettest beskrives som en samling gjenbrukbare komponenter, styrt av tydelige standarder som kan settes sammen for å bygge et hvilket som helst produkt. Man skaper et sted for bedriften hvor all informasjon og elementer ligger tilgjengelige for ansatte, designere og utviklere – en slags digital kokebok. Som B2B bedrift vil dere kunne skalere produktet og bedriften deres med alle “ingredienser” dere trenger for fremtiden.

Gevinster ved implementering av designsystem

  • Bedrifter kan redusere utviklings- og designkostnader betraktelig
  • Bli kvitt teknisk- og design-gjeld; noe som ofte forekommer hos bedrifter som har eksistert digitalt i mange år
  • Raskere tid til markedet og bedre produktkvalitet, som igjen øker kundetilfredshet
  • Kan i noen tilfeller snu en hel organisasjons strategier og bedriftskultur til det bedre

Trenden som tar oss videre inn i fremtiden av digitale produkter

Designsystemer er en sterk ny trend vi ser også er kommet til Norge. Bedrifter og organisasjoner som Finn, Ruter, Nav og Norsk Tipping har begynt å bygge opp sine egne skreddersydde designsystemer. Se for deg den ultimate digitale profilhåndboken hvor designere, utviklere og produkteiere produserer innhold i sammen, for så å kunne bygge nye produkter ved å plukke de riktige klossene fra hylla. Man bygger én sannhet for alle som jobber med produktet eller tjenesten.

Konkrete tall fra implementering av designsystem

  • Ved å sette designelementer sammen med kode, så kan man bygge produkter mye raskere. Vi regnet ut potensielt 58% raskere; basert på design, frontend og testing.
  • Et selskap sier de lager produkter 10x raskere med 1⁄4 av teamet etter implementering av et designsystem. Kilde