Vi var på Ecommerce Design Summit i London

Vi var på eCommerce Design Summit i London

Kritiske sammenligninger mellom brukerdesign og miljø, Maslows behovspyramide og serendipiditet var blant temaene på årets eCommerce Design Summit i London i forrige uke.

«Brukersentrert design kan få oss drept».
Hva skjer når brukerdesign går utover økosystemet? Har designere et ansvar for produktene som blir produsert? Head of Platform Product Design i Farfetch, Yolanda Martin, utfordret publikum ved å trekke kritiske sammenligninger mellom design og miljø. Og for å få frem poenget gikk hun så langt som til å påstå at «brukersentrert design kan få oss drept».

Yolanda Martin viste blant annet til hvordan tjenestene Uber og Lyft har ført til et 2,6 ganger høyere forurensningsnivå i storbyer og direkte er med og bidrar til et økende forurensningsproblem. Videre nevnte hun at Airbnb er med på gentrifisering av nabolag med ellers gunstige priser, ved å presse prisene opp.

Designere jobber ofte i korte intervaller med hyperdetaljerte problemstillinger. Gjør dette at vi glemmer å se inn i fremtiden og skaper nye problemer samtidig som vi forsøker å løse de små?

Martin dro frem et eksempel fra sin egen hverdag om en app som hjelper henne med å passe på å pusse tennene lenge nok. For henne skaper denne appen stress og dårlig samvittighet hver gang hun glemmer å bruke den. Hun blir usikker på om hun pusser tennene bra nok uten appen, og formålet med appen virket for henne til slutt mot sin hensikt.

Samlevering – en bedre løsning for miljøet
Martin mener det er et paradigmeskifte i hvordan produkter og bedrifter blir til, og at designere må bli flinkere til å tenke på hele økosystemet, fra idé til produksjon av produkt samt hvordan det leveres til kjøperen. Hun hevder for eksempel at fremtidens leveringsmåte vil bli «samlevering», der varer fra flere leverandører blir fraktet til kjøperen samtidig.

Serendipiditet
Den litt mindre kontroversielle, men fortsatt store snakkisen i år var serendipiditet og historiefortelling. Serendipiditet betyr hell ved tilfeldighet. Designere bør fokusere mer på hvordan man kan gi brukerne en følelse av å tilfeldig komme over noe. Hvordan gir man en bruker samme følelse som når vedkommende for eksempel forviller seg inn i bakgater i en storby og plutselig kommer over ukjente små butikker og andre uventede ting i bybildet? Å skape gode historier gir høyere kjøpevilje.

Maslows behovspyramide
Maslows behovspyramide ble dratt frem av flere foredragsholdere og er den mest kjente teorien blant behovsteoriene. Teorien søker å finne frem til grunnleggende behov som kan forklare vår atferd og motivasjon.

Atferdspsykologi er viktigere enn fargen på knappen på siden din. Har du sosiale bevis for at noe er populært, selger du mer, i form av for eksempel anmeldelser. eCommerce Strategist Stephen Hill fra Vaimo refererte til pyramiden ved å bruke dette eksempelet: Hvis det er vanskelig å få tak i, må det vel være verdt det? Ved å bruke informasjon som sier noe om hvor få varianter det er igjen av et produkt, eller hvor mange timer det er til prisen forandres, kan man selge flere produkter.

Andre temaer i år var:
  • Vanessa Kirby hos Marks & Spencer kom med den kontroversielle påstanden om at man ikke trenger «Personas» når man jobber med retail, for alle har den samme opplevelsen når man handler.
  • UX – om ikke din bedrift satser på design og UX nå, så kommer en av konkurrentene dine til å gjøre det før deg. Data og tall bør brukes mer for å overbevise motvillige bedriftseiere.
  • Ikke tenk at du selv er eksperten. Selv om du kjenner tjenesten din best betyr det ikke at du har full innsikt i hvordan brukerne dine opplever tjenesten.
  • Vær søkbar – all shopping av varer eller reiser begynner som regel med et søk.
Jannicke Sætre

Jannicke Sætre

Jannicke er vår Design Lead og UX Designer. Ta kontakt med Jannicke på jannicke@degree.no dersom du har noen spørsmål rundt Design Systemer og UX.