Når du driver med e-handel, vil det påvirke hele bedriften din fra topp til bunn – i hvert fall om du gjør det skikkelig.

 

Vi snakker ofte med kunder om hvordan e-handel ikke er noe som kan implementeres kun digitalt. Det krever dedikerte ressurser og tydelige prosesser blant menneskene som jobber i bedriften din.

Dette gjelder ikke minst for lager- og logistikkdelen av bedriften din. E-handel fører ofte med seg store endringer i vareflyt, og det er i stor grad opp til deg hvorvidt disse blir negative eller positive. Her skal du få våre beste råd for hva slags tiltak du burde vurdere for å hente mest mulig ut av e-handelssatsingen din.

 

Misnøye på lageret? Slik motvirker du det

Når du begynner med e-handel, er som regel et viktig mål å øke omsetningen av varer. For arbeiderne på lageret ditt betyr det ofte mer jobb enn det økningen skulle tilsi. Dette er fordi når du selger varene direkte til sluttkundene dine uten å gå via grossist, blir det ofte mange plukkordre, for svært få varer av gangen.

Dette fører til at vi noen ganger ser en del misnøye blant lagerarbeiderne til bedrifter som har startet med e-handel, uten at de har blitt konsultert på forhånd. Ofte kan mye av dette motvirkes ved først å lytte til menneskene som faktisk driver med plukk og pakk, slik at ikke de føler seg overkjørt. 

Mye handler også her om god integrasjon med ERP-systemet ditt, slik at mest mulig informasjon fra nettbutikken automatisk kan innlemmes i ordrene de mottar på lageret. Dette kan enten bety at flere ordre som skal plukkes fra samme sted kan samles opp, så plukkerne slipper å gå unødvendig mange ganger – eller det kan bety at andre tidkrevende oppgaver i det minste forsvinner.

 

Grunndata sparer tid og penger for frakt

Et godt eksempel på en slik tidkrevende oppgave som nevnt over, er å beregne fraktkostnader for varene kunden bestiller. Kunder har store krav til e-handelsløsninger, og uten solid grunndata (vekt, volum osv. på varene dine), vil det være vanskelig å vise dem hva frakt vil koste under bestilling.

Ofte finnes denne grunndataen i ERP-systemet, men den må kryssjekkes med bestilling, og kostnadene regnes ut av lagerarbeiderne, dersom nettbutikken mangler integrasjon. Det betyr altså at du både får misfornøyde kunder og lagerarbeidere. Dette kan for eksempel løses med PIM.

 

Vær obs på returkostnader

En av de store kostnadsdriverne for lageret til e-handelsvirksomheter er returhåndtering. Ofte er ikke lageret bygget for å ta tilbake og prosessere allerede utsendte varer, så det er en fordel å begrense dette til et minimum. Samtidig er det viktig at ikke du er så streng på det at kundene går et annet sted. Det er en vanskelig balanse å treffe.

Noen gode råd er å sette en streng tidsbegrensning på hvor lenge varer kan returneres, samt å kreve en god grunn til at de returneres. Feilleveranser eller ødelagte produkter må du selvsagt ta ansvar for, men om kunden selv ombestemmer seg, er det kanskje grunn til å si nei.

Har du egne funksjoner for at kunden kan fylle ut all nødvendig informasjon om returer i nettbutikken din, kan du få stoppet ugyldige returer tidlig. Du vil også spare lagerarbeiderne for mest mulig jobb.

 

Unike muligheter for eget kundelager

Mange av de større B2B-aktørene opererer med ett hovedlager, og flere hub-lagere rundt om for å kunne levere raskere. Ofte vil disse inneholde forskjellige varer, avhengig av hva slags kunder de har i området.

En metode for å kutte enda mer ned på leveringstiden er å faktisk opprette et eget lite lager hos kundene dine. Enten kan alt være kjøpt og operert av kunden din, eller de kan betale når deres egne kunder henter ut fra lageret igjen. Din jobb blir å sørge for å fylle på før det blir tomt.

Det er også mulig å inngå smarte avtaler med store kunder, som for eksempel kjøper 90 prosent av varene sine fra deg, men trenger 10 prosent spesialvarer utenfra. Går du til innkjøp av disse selv, og selger dem som kundespesifikke lagerprodukter, vil det gi stor merverdi for kunden din. En smart nettbutikk vil også kunne tilpasse seg slik at rett kunde automatisk får opp disse produktene.

E-handel kommer som nevnt med et eget sett utfordringer for lager og logistikk. Men som du kanskje skjønner, gir det også mange unike muligheter. Det gjelder bare å gripe dem.

degree-divider-blog

Ønsker du å oppgradere din e-handel? Vi hører gjerne på dine problemstillinger eller spørsmål du måtte ha. Kontakt oss her

Hvordan optimalisere lageret for e-handel? Gikk du glipp av webinaret? Fortvil ikke – vi har opptaket her!

 Ann-Jeanette Rustad

Ann-Jeanette Rustad

Salgs- og markedsleder Degree