‹ Referanser

Berg-Hansen Reisebureau

Samarbeidspartner fra idé til ferdig nettapplikasjon

Vi får utviklet egne nettapplikasjoner
for å skille oss fra konkurrentene.

Utviklings- og teknologidirektør
Eli Valborg Lindland

Berg-Hansen Reisebureau

Degree utvikler nettapplikasjoner for Berg-Hansen Reisebureau:

Du blir ikke unik ved å gjøre som alle andre. Berg-Hansen Reisebureau bygger nettjenester som går utenpå konkurrentene. Degree Consulting Group er partner fra idé via prototype til ferdig nettløsning.

Mens telefonbetjening og reisebutikker på gateplan var saken før, utfører Berg-Hansen-kundene nå 70 prosent av bookingene selv.

– IT er helt strategisk for oss. Alt handler om å føle kundene på pulsen, følge trender, måle, analysere og forbedre – skille oss ut fra konkurrentene med tjenester og brukergrensesnitt, sier Eli Valborg Lindland, direktør for utvikling og teknologi i reisebyrået.

Trenger nær sparringspartner

Berg-Hansen velger bort standardløsninger. – Da blir vi som alle andre, sier Lindland.

– For å lykkes med innovasjonene, trenger du sparringspartnere som er godt orientert og nytenkende. I Degree har vi funnet rådgivere som kan sparre både med meg på overordnet nivå og direkte med våre produktspesialister og utviklere. Konsulentene går ikke inn som forvaltere av sannheten, men jobber i tett prosess med oss. Det er optimalt, sier hun

Utviklings- og teknologiavdelingen i Berg-Hansen og Degree samarbeider om en stor mengde små og store prosjekter. Når idéarbeidet starter, er det ikke nødvendigvis krystallklart hvordan sluttresultatet skal bli. Utviklingen av Lavprisfly.no startet for eksempel med en løselig tanke om å skape et nytt og annerledes bookingprodukt i et nytt markedssegment for Berg-Hansen.

Sitat

Det ser så enkelt ut på websiden. Men, bak hver eneste tjeneste ligger en liten innovasjon og programmering av nettapplikasjoner. Berg-Hansens egne utviklere og Degree har sammen programmert tjenestene kundene møter på www.berg-hansen.no

Fra idé til ferdig nettprogram

Berg-Hansen opplever det som unikt å ha en samarbeidspartner som både kan jobbe med idéutvikling og arkitektur, og derfra i sin helhet utvikle selve nettapplikasjonen.

I prosessen starter Degree ofte med å bygge en prototype for å gi inntrykk av funksjon og utseende for sluttproduktet. – Ikke alltid like lett å forestille seg hvordan en idé vil fortone seg i virkeligheten, sier Lindland.

Avdelingen hun leder har 35 medarbeidere, hvorav 12 utviklere som blant annet selv lager Berg- Hansen sine kjernesystemer.

Også brukergrensesnitt

Nettapplikasjonene som Degree utvikler mottar datagrunnlag via grensesnitt (API-er) fra kjernesystemene, presenterer data for kundene og mottar registreringer i retur som blir sendt til kjernesystemene for videre behandling.

Jobben består ikke bare av å programmere forretningslogikken i nettapplikasjonene, men også å bygge opp selve utseendet – brukergrensesnittet som kundene interagerer med på webben. Det gjør Degree i nært samarbeid med reklamebyrået til Berg-Hansen.

Gode resultater

Berg-Hansen henvender seg til både forretningsreisende og privatpersoner. Reisebyrået er stort på fly, hotell, leiebil, gruppereiser og arrangementer/opplevelsesreiser.

Resultatene av byråets nettsatsing er gode. Det vekker hyggelig oppsikt blant bransjekolleger world-wide at 98 prosent av kundeordrene går ”no touch” igjennom byrået. Det er så tett opptil komplett selvbetjening som det er interessant å komme, i og med at noen bestillinger bør og må kvalitetssikres manuelt.

Hovedinngangen er www.berg-hansen.no hvor kundene kan bestille direkte eller ved brukerpålogging. Degree har utviklet stort sett alle tjenestene som kundene møter: Booking, reklamebanner-funksjoner, reiseregningssystem, integrasjon av chat-system og hele hjemmesiden.

– I Degree har vi funnet en samarbeidspartner som både kan bidra til innovasjon på strategisk nivå, sparre på arkitektur og programmere opp nettjenestene våre, sier Eli Valborg Lindland, direktør for utvikling og teknologi i reisebyrået.

Sitat

Standardløsninger ble for ufleksibelt og uorginalt for reisebyrået. I stedet satser reisebyrået på blant annet å bruke Degree Consulting Group til utvikling av nettapplikasjoner.

Berg-Hansen Reisebureaus IT-oppskrift:

”Vår kunnskap og teknologi gjør det enkelt og trygt å reise.”

  1. Time to market. Alt må gå fort, greit og riktig
  2. Lokal, nordisk kunnskap om marked og kultur
  3. Tilpasning av brukergrensesnitt til kundenes egne brukergrensesnitt og IT-prosesser.
    Avgjørende da for byrået å ha full kontroll med systemene
  4. Innbydende visuelt
  5. Sikker databehandling også av kundedata (kredittkort etc.)
Kontakt Degree

Ønsker du også unike nettløsninger?

Vi tar kontakt – ikke om to minutter, men ganske snart!